Unser team

Har du frågor kring din beställning eller behöver hjälp med någon produkt?
Då finns vår kundservice här för dig.

 


Vanliga frågor & svar

Computer

Innan din beställning!

Aktuell information

Här hittar du nyheter och information om vad som händer inom smartphoto

För tillfället finns det ingen ny information tillgänglig

Frågor om användarkonto

Hur skapar jag ett användarkonto på smartphoto?

Du skapar ditt användarkonto genom att registrera dina uppgifter här (Skapa Konto)

Måste jag vara inloggad för att beställa?

Du behöver inte vara inloggad för att beställa, men som registrerad kund med kundkonto har du följande fördelar:

  • Du kan spara dina uppladdade bilder i olika mappar på ditt användarkonto. Då finns redan dina bilder där nästa gång du vill skapa en fotoprodukt. Du kommer dessutom åt dem från vilken dator, surfplatta eller telefon som helst så länge du loggar in.
  • Du kan spara fotoprodukter du skapat och fortsätta arbeta med dem vid ett senare tillfälle. - Kommer du i efterhand på att du t.ex. vill ha två exemplar av din fotobok, så finns denna sparad. Då kan du enkelt gå in och beställa exakt samma bok en gång till.
  • På ditt användarkonto har du tillgång till en översikt över dina beställda produkter samt var de befinner sig just nu (i produktion, skickat med post etc) samt en överblick över dina fakturor, eventuella krediter och din aktuella smartbonus!
  • smartbonus – genom att vara inloggad får du poäng för varje beställning du gör. Dessa poäng skickas ut som en värdecheck var tredje månad. Vi belönar nämligen din lojalitet med en bonus en gång i kvartalet! Läs mer om smartbonus här.

Kan jag själv ändra min mailadress eller mina uppgifter på mina sidor?

Ja, det kan du! Logga in på ditt användarkonto och under rubriken ”Mina uppgifter” kan du enkelt uppdatera dina uppgifter. Eftersom din mailadress är ditt användarnamn när du loggar in på ditt användarkonto, tänk på att använda dig av din uppdaterade mailadress nästa gång du loggar in.

Frågor om bilder

Hur laddar jag upp bilder?

Du laddar enkelt upp dina bilder direkt på smartphoto.se. Du behöver alltså inte installera något offline-program. Det går även att spara dina bilder på ditt användarkonto, om du laddar upp dem till ”Mina mappar” (bilderna sparas ej om du laddar upp dem direkt i en produkt). Observera dock att Smartphoto inte tillhandahåller lagring av dina bilder. Vi rekommenderar dig därför att alltid ha dina bilder sparade lokalt hos dig eller via extern leverantör för bildlagring! Kontakta vår kundservice för mer information.

Hur vet jag vilken storlek jag får på mina bilder?

På vår hemsida kan du beställa bilder i olika storlekar och format, Supreme bilder, Supreme Flex bilder, Retrobilder, Kvadratiska bilder etc. Alla våra format och storlekar för framkallade bilder hittar du här: Format & Storlek

Snabbguide för bildframkallning

När du väljer att framkalla dina bilder så står det endast angivet ett mått på vår hemsida, storlek 9, 10, 11 och 13, dessa mått syftar på bildens kortsida i cm. Längden på din framkallade bild kan då variera beroende på din bildfils proportioner/storlek (dvs i vilka proportioner bilden är tagen). T.ex. stl 10 kan bli mellan 10x10 cm – 10x18 cm. Bilden anpassas så att du får med allt i din bildfil och bilden kommer inte att beskäras. Detta har vi valt att kalla Supreme Flex – eftersom bildlängden varierar beroende på din bildfils storlek.

Om du vill ha alla bilder i samma storlek, ex. 10x15 cm, ska du ändra i rutan där det står Förhållande foto (Supreme Flex), ovanför bilderna, till storlek 2:3 (Supreme). Dina bilder kan då bli beskurna för att passa i det nya formatet. Det är därför viktigt att du alltid tittar igenom dina bilder innan du fullföljer din beställning. Genom att klicka på pennan vid en bild kan du redigera bilden och själv välja vilken del som blir beskuren, så att ingen del av motivet som är viktig för dig försvinner från bilden. 2:3 är det traditionella bildförhållandet (fotoalbumsbilder) för framkallade fotografier.

Observera att inom digital fotografering skiljer sig bildförhållandet mellan olika typer av kameror. Standardinställningen för en kompakt digitalkamera är 4:3. Men digitala spegelreflexkameror (DSLR) har vanligtvis bildförhållandet 3:2 som standardinställning.

Det går oftast att ändra inställningen av bildförhållandet i din digitalkamera. Om du vill ändra höjd/bredd-förhållandet för din kamera, läs vidare i användarmanualen för just din kamera.

Vill du läsa mer om bildförhållande? Klicka här: Framkalla

Kan jag spara ett pågående produkt/projekt för att fortsätta skapa produkten vid ett senare tillfälle?

Du kan alltid spara en produkt om du är inloggad på ditt användarkonto. Vill du sedan fortsätta skapa/redigera just den produkten hittar du den under fliken ”Mina produkter”.

Kommer någon automatisk bildförbättring ske på mina bilder?

Hos smartphoto korrigeras alla bilder automatiskt innan framkallning för bästa möjliga resultat. Du kan dock själv välja att avaktivera bildförbättringen om du har ett smartphoto konto och är inloggad. Detta gör du på ditt smartphoto konto under ”Mina uppgifter/Mina inställningar”.

Tänk på att om du väljer att avaktivera bildförbättringen så påverkar det samtliga framkallade bilder och fotoprodukter i varukorgen och samtliga produkter kommer således att framkallas utan bildförbättring!

I följande fall bör du stänga av bildförbättringen:

  • Bilder som du redan har redigerat
  • Professionellt skapade bilder från fotograf
  • Bilder tagna med en avancerad systemkamera

Frågor om erbjudandekoder

Jag har fått en erbjudandekod, hur använder jag koden för att få rabatt?

Ange erbjudandekoden i varukorgen i fältet "Ange erbjudandekod", därefter klickar du på "Använd kod" för att aktivera koden. Det går inte att kombinera 2 olika koder/erbjudanden i samma beställning. Smartphoto tar ej ansvar för felaktigt använda erbjudandekoder efter köpets genomförande. För mer information gällande våra erbjudandekoder se våra Villkor och Garantier.

Vad ska jag göra om koden inte fungerar?

Varje kod fungerar endast under vissa förutsättningar. Erbjudandekoder gäller endast för de produkter och kvantiteter som anges i den aktuella kampanjen. Varje kod gäller också endast under en begränsad tid. Vissa koder är endast för nya kunder eller kan bara användas en gång. Du hittar all nödvändig information om vad som gäller för just din erbjudandekod längst ner i varje nyhetsmail, hemsida eller annons. Vid problem, kontakta alltid kundservice innan beställning.

Jag har fått flera koder, kan jag kombinera dem i samma order?

Det är inte möjligt att använda mer än en kod i samma beställning. Det går inte att kombinera flera erbjudanden.

Frågor om betalning

Hur kan jag betala för min order?

Du kan betala med Visa och Mastercard, PayPal, direktbetalning via bank (Swedbank, Nordea samt Handelsbanken), Swish eller via Klarna faktura.

Väljer du att betala med Klarna faktura är betalningstiden 14 dagar och du får ett mail från Klarna med alla betalningsuppgifter samma dag som din order är färdigproducerad i vår produktion. Du hanterar dina fakturor på Klarna.se eller via Klarnas app. Om du har frågor gällande din faktura kan du nå Klarnas kundservice på: 08-120 120 25 eller via deras chatt.

All information om våra betalningsalternativ finns här Betalnings Info

Är min betalning säker?

All data överförs med hög krypteringsnivå för att säkerställa en säker transaktion. Din kreditkortsinformation lagras inte på våra servrar, om du inte aktivt själv väljer att spara din information på sidan. Vi garanterar en 100 % säker betalning. Betalningen hanteras av Adyen som specialiserat sig på säkra betalningstransaktioner: www.adyen.com.

Att tänka på

Vad krävs av mina digitala bildfiler för att resultatet ska bli så bra som möjligt?

För att dina bilder ska få bästa resultat på produkten du beställer, behöver vi din bildfil i jpg- eller png-format (som används till färgprofilen RGB). Vi rekommenderar att du har så hög upplösning som möjligt på dina bilder, men att storleken på din bildfil inte överstiger 39,5 MB.

Hur vet jag att upplösningen är tillräckligt bra?

Om bildens upplösning inte är tillräckligt bra, kommer vårt program att visa en varningstriangel med ett utropstecken på din bild. Detta betyder att din bild kan bli oskarp och pixlig i den storleken och på den produkten du har valt. För att undvika detta kan du behöva gå ner i storlek på produkten/bilden. Har du beskurit bilden? Då kan det hjälpa att inte beskära din bild så mycket. Det går tyvärr inte att öka upplösningen på en bild på vår hemsida. Du kan beställa din produkt även om du får en varning om upplösningen, men du har då ingen reklamationsrätt på den.

Foto Minsta upplösning
Höjd (i Pixlar) Bred (i Pixlar)
9 x 12/13 cm 768 1152
10 x 14/15 cm 768 1152
11 x 15/17 cm 845 1268
13 x 17/19 cm 900 1350
Canvas, Poster & Collage Minsta upplösning
Höjd (i Pixlar) Bred (i Pixlar)
20 x 27/30 cm 709 1063
30 x 40 cm 992 1321
40 x 40/53/60 cm 1134 1701
50 x 66/70 cm 1417 1983
60 x 80/90 cm 1701 2251
70 x 93/105 cm 1984 2976
80 x 106/120 cm 2268 3402
90 x 120 cm 2551 3402

Finns det någon beskärningsmarginal som inte visas i förhandsgranskningen?

Det behövs en liten beskärningsmarginal när du skapar dina produkter, som inte kan visas i förhandsgranskningen. Detta utfall ligger på 3mm, ha gärna detta i åtanke när du placerar din bild på produkten du vill beställa.

Kan jag ändra storleken på min valda fotobok efter att jag har börjat skapa den och sparat den?

Nej, det kan du inte. När du skapar en fotobok väljer du ett underlag där parametrarna är noga uträknat för att stämma med maskinerna i produktionen. Dessa blir då låsta till den mallen och formatet/storleken du väljer från början. När du väl skapat och sparat din fotobok, kan du inte längre ändra den till ett annat format/storlek. Om du önskar att ändra storleken på boken, måste du börja om på nytt.

Tekniskt fel

Jag får ett felmeddelande, vad gör jag?

Har du råkat ut för ett tekniskt problem på vår hemsida? För att hitta en lösning på problemet kan du ta en skärmdump (en bild på din skärm med felmeddelandet synligt) och maila det till vår kundservice på: kundservice@smartphoto.se

Vi behöver även svar på följande frågor:

  • Använder du en dator eller mobil?
  • Om mobil, är det en iPhone eller Android?
  • Om du använder en dator, vilken webbläsare använder du?
  • Var uppstod felet? På vilken sida, vad gjorde du när felmeddelandet kom?

Tips: Om du använder en dator, testa med en annan webbläsare, det brukar lösa de flesta problem.
Vi rekommenderar att du använder dig av Google Chrome.

Vrachtwagen

Efter din beställning!

Kan jag ändra i en redan gjord beställning?

Kan jag ändra eller avboka en order jag redan bekräftat och skickat in?

Det är tyvärr inte möjligt att ändra eller avboka en beställning. Så snart du har klickat i fältet "Bekräfta" påbörjas nämligen produktionen av din beställning. Om du har upptäckt ett fel i din beställning, så kan du få göra en ny utan extra kostnad (ta alltid kontakt med vår kundservice innan du gör en ny beställning). Du kan läsa mer om vår unika smartgaranti här: Smartgaranti

Jag glömde fylla in min rabattkod / fick inte erbjudandekoden att fungera, kan jag lägga till koden i efterhand?

Vi har tyvärr ingen möjlighet att lägga till koder och rabatter i efterhand. När du har klickat på "Bekräfta" skickas din beställning digitalt till vår produktion som omgående startar produktionen av din order, detta innebär att din order blir låst för ändringar etc.

Om du har problem med våra erbjudandekoder kontakta oss alltid innan du bekräftar din order så hjälper vi dig.

Leverans och fraktfrågor

Hur lång leveranstid är det på min beställda produkt?

Produktionstiden och leveranstiden räknas alltid separat. Olika produkter kan ta olika lång tid att tillverka. Mer information gällande produktions- och leveranstid hittar du på varje produktsida genom att klicka på ”Leverans” under produkten. Du kan även läsa om leveranstider här: Leverans Info

Vad är fraktkostnaderna och hur funkar det?

Vi har delat upp fraktkostnaden i olika fraktgrupper för olika produkter och antal produkter i samma beställning.
Om du t.ex. i samma beställning beställer produkter ur olika fraktgrupper, betalar du endast frakten för den högsta fraktgruppen. Ex. Du beställer 50 vanliga foton som hamnar i fraktgrupp 1 och kostar 49 kr i porto. Samtidigt beställer du 2 st muggar som hamnar i fraktgrupp 2 och kostar 69 kr i porto. Du betalar då endast portot för muggarna eftersom de har den högsta frakten.
Du kommer alltid att se den exakta kostnaden under orderprocessen innan du slutför ditt köp.

Du hittar även frakttabellen i vår prislista:

Hur vet jag att min beställning är på väg?

När din order är klar i vår produktion skickar vi alltid ett mail till dig om att din order är på väg. Har du betalt online är det vi som är avsändare av detta mail, om du har valt Klarna som betalningssätt får du fakturan via mail från dem när din order är klar och skickad från produktionen.

Kan jag spåra min order?

De flesta beställningar skickas som brev eller skrymmande brev utan kollinummer och kan därför inte spåras på Postnord. Får din order plats i din brevlåda kommer den att levereras dit men anser posten att den inte ryms i din brevlåda så kommer du att få en avi från ditt närmsta utlämningsställe.

Större produkter som t ex. en canvastavla på 40x60 cm skickas däremot med kollinummer. Om din försändelse har ett kollinummer kommer du att få information om detta i bekräftelsen som mailas från oss när din order är klar i vår produktion.

Viktigt: Du måste göra ett aktivt val för att ditt paket ska kunna levereras till dig genom att följa instruktionerna nedan.

För att följa din försändelse och boka leverans:
1. Följ din försändelse:
Gå in på postnords hemsida genom att klicka här eller deras app.
Ange ditt spårningsnumret (som du hittar i ditt bekräftelse mail) för att se var paketet befinner sig.
2. Boka din leverans:
Inom ett par dagar kommer du att kunna göra ett leverans val på postnords hemsida.

Viktigt! Vänligen observera att du måste boka din leverans själv för att paketet ska kunna levereras till dig!

Kan jag välja expressleverans?

För närvarande erbjuder vi inte expressleverans.

Kommer min order att skickas i omgångar?

Om din beställning innehåller en mix av olika produkter, eller att du har gjort en större beställning, kan din beställning komma att delas upp i olika paket. Vi levererar då produkterna så fort de är färdiga i vår produktion. Möjligheten finns därför att du kommer att motta dina produkter vid olika tillfällen.

Jag har upptäckt ett fel i min inskickade order (stavfel, fel bild/design etc), vad kan jag göra?

Vi kan aldrig stoppa en påbörjad produktion av en order, men du kan oftast använda vår smartgaranti. Invänta din produkt och kontakta därefter kundservice för information om vår smartgaranti.

Min leverans har inte kommit enligt estimerat datum, kan jag spåra försändelsen?

Det är bara större leveranser med kollinummer som går att spåra på postgången. De estimerade datumen vi uppger vid beställningen stämmer till 95%. Om det mot förmodan inte kommit fram i tid, kontakta gärna vår kundservice så kontrollerar vi att allt ser rätt ut, och vidtar eventuella åtgärder.

Frågor om faktura betalning

Hur betalar jag min faktura?

Har du valt att betala din order med Klarna faktura är betalningstiden 14 dagar och du får ett mail från Klarna med alla betalningsuppgifter samma dag som din order är färdigproducerad i vår produktion. Du hanterar dina fakturor på Klarna.se eller via Klarnas app. Om du har frågor gällande din faktura kan du nå Klarnas kundservice på: 08-120 120 25 eller via deras chatt.

All information om våra betalningsalternativ finns här Betalnings Info

Frågor om reklamation

Jag är inte riktigt nöjd med min produkt, kan jag reklamera?

Du har alltid rätt att reklamera en produkt du inte är nöjd med. Kontakta alltid kundservice för mer information och tillvägagångssätt. En reklamation ersätter vi alltid med en ny produkt.

Min produkt var skadad i postgången, vad gör jag?

Om du har fått en skadad produkt, kontakta alltid vår kundservice omgående.
För snabbast hantering av ditt ärende:
Ta en bild av skadan som du mailar till oss på kundservice@smartphoto.se.
Ange ditt ordernummer, vad bilden gäller och en liten kort förklaring, så reklamerar vi det inträffade och löser det på bästa sätt.

Tekstballon

Övriga frågor!

Övriga frågor

Hur kommer jag i kontakt med er marknadsavdelning?

Är du försäljare och vill nå vår marknadsavdelning? Kontakta dem gärna per e-mail: marknad@smartphoto.com

Gäller det samarbeten i sociala medier, maila: collab@smartphoto.com

Är du journalist och vill komma i kontakt med PR-avdelningen, maila: press@smartphoto.com

Jag vill beställa en stor mängd av era produkter och undrar om ni kan erbjuda mängdrabatt?

Kontakta vår kundservice via mail så tar de fram ett skräddarsytt prisförslag baserat på våra bästa tillgängliga priser.

E-mail

För att kontakta oss via e-mail, skriv till:

kundservice@smartphoto.se

Vi svarar inom 24-48 h på vardagar.

Ange gärna ditt ordernummer (14 siffror som du finner i din orderbekräftelse).

Telefon  

Vi svarar gärna på alla dina frågor per telefon:

Mån till tors kl 08.30-16.00.
Fredag kl 08.30-15.00.
Lunchstängt mellan kl 12.00-13.00

Du når oss på följande nummer:

0525-17000

Ha gärna ditt 14 siffriga ordernummer nära till hands

Brev

Du kan skicka brev till oss på följande adress:

smartphoto Nordic AB
Östergatan 39
211 22 Malmö

OBS! Kontakta alltid vår kundservice via mail eller telefon om du har frågor kring reklamationer eller returer.