Villkor

Allmänna villkor för smartphoto Aktiebolags (nedan benämnt smartphoto™ resp. smartphoto Nordic AB, org. nr 55 63 34 – 8100) produkter och tjänster


Kundregistrering

För att få tillgång till våra webbtjänster måste Du först registrera dig som Användare. Personuppgifter som lämnas till smartphoto™ hanteras med stor sekretess. Dina personuppgifter är skyddade och kommer inte utan Ditt godkännande att lämnas ut till andra företag.
När Du registrerat användarnamn och lösenord måste Du acceptera våra allmänna villkor genom att klicka i rutan "Jag godkänner villkor och garantier". Därefter kan Du börja använda våra tjänster.
Som användare måste Du till smartphoto™ uppge Din rätta identitet och Du äger inte rätt att utnyttja webbtjänsten anonymt eller under felaktig identitet. Varje användare äger vidare rätt att registrera sig som användare endast en gång.
På "Mina sidor" kan Du alltid se Dina personuppgifter. Där kan Du även ändra personuppgifterna samt välja om Du vill ha erbjudanden eller ej.
Tillfällig eller permanent adressändring skall ändras omgående på "Mina sidor" för att säkerställa leverans utan dröjsmål. Adressändring bör alltid göras innan ny beställning för att säkerställa leverans till rätt adress.

Avbeställning

Så snart Du har klickat i fältet "Bekräfta" påbörjas produktionen av Din beställning. Eftersom samtliga produkter i vårt sortiment produceras som unika, personliga bilder har Du ingen ångerrätt eller avbeställningsrätt på Din beställning. Detta gäller även för analog framkallning. Dessa villkor vinner stöd av Lagen om Distansavtal och avtal utanför affärslokaler (2005:59) 4 § 1 p respektive Konsumenttjänstlagen (1985:716) 42 §.

Erbjudandekoder

smartphotos erbjudandekoder kan användas för köp via smartphoto™.se. Erbjudandekoder går ej att kombinera. smartphoto™ tar ej ansvar för felaktigt använd kod efter köpets genomförande. Erbjudande och rabattkoder i SMS-utskick kan endast användas på www.smartphoto.se, en gång per kund och kan ej kombineras med andra erbjudanden eller rabatter. Eventuell frakt tillkommer.

Betalning-Faktura

För att få beställa hos smartphoto™ måste du vara 18 år gammal. Genom att beställa på vår hemsida tillåter du smartphoto ™ att kommunicera med dig endast på ett elektroniskt sätt. När du gör en beställning får du en bekräftelse via e-post. Genom att klicka på i mejlet bifogad länk hittar du faktura och betalningsinformation för din beställning. Betalning skall vara smartphoto Nordic AB tillhanda inom den tid som anges på fakturan. Generellt gäller 30 dagars kredit. Förfallna fakturor överlåts av smartphoto Nordic AB till finansbolag för inkassering. Vid utebliven betalning debiteras dröjsmålsränta enligt 6 § Räntelagen (1975:635) samt lagstadgad påminnelseavgift som uppgår till för närvarande 60 kr. Om ordersumman överstiger 1 850 kr kräver smartphoto Nordic AB direktbetalning via Visa, Master Card eller PayPal.
Du kan alltid välja direktbetalning även på order understigande 1 850 kr. Vid köp via vår app kan du endast välja direktbetalning.
smartphoto följer personuppgiftslagen. Mer information hittar du här: Information om persondata

På "Mina sidor" hittar du inställningar för din profil, såväl som dina produkter, dina mappar och dina order. Statusen gällande din order hittar du genom att klicka på "Mina order". Detaljerna av en order kan du hitta på Mina sidor i form av en PDF-fil.

Leveranstid

Leveranstiderna varierar beroende på produkt. För närmare info se Prislistan.

Vid beställning av flera olika produkter kan din order delas upp i flera olika försändelser.

Om din beställning blir försenad i produktionen kommer vi att informera dig via e-post, samt meddela dig om ett nytt leveransdatum. Om du inte har fått din produkt inom utlovad tid kan du använda dig av vår leveransgaranti, vilket innebär att din produkt kommer att produceras på nytt, samt att det läggs ett tillgodo motsvarande 20% av produktvärdet på ditt smartphoto konto. Du kan även välja att häva ditt köp, i de fall där produkten inte lämnar vår produktion inom angiven tid. Försenad leverans skall reklameras inom skälig tid efter produktens förväntade leveranstid. Kontakta alltid vår kundservice via telefon eller e-post vid frågor om din leverans. För mer information om våra leveranstider, klicka här: Pris & Leverans.

Fraktkostnad

För aktuell fraktkostnad: Se prislistan.
För beställningar som består av flera olika produkter betalar du endast frakt för de produkter du valt med högst fraktkategori. För övriga produkter i samma beställning gäller fri frakt.

Leveranser

I händelse av skada eller brist vid leverans är det avsändaren av försändelsen som är ansvarig för att reklamation sker till Posten. Försändelse med beställda produkter som ej avhämtas hos distributören debiteras till fullo jämte kostnaden för returfrakt och hantering, för närvarande 150 kr. Efter en månad destrueras varan. Det är inte möjligt att skicka din försändelse till annan adress än den som är angiven när du bekräftade din beställning. Vi kan inte ändra adressen i efterhand eller skicka paketet vidare till en tredje part eller till något annat land.

Viktigt när Du sänder in film, minneskort, CD eller USB-minne för framkallning

Använd fotopåse med Din personliga namnetikett, Fotopåse beställs på www.smartphoto.se
eller hos Kundservice, tel: 0525-17 000.
Våra leveranstider vid analog framkallning (filmrullar, USB, CD, minneskort) är cirka 4 veckor.

Förkommen digital media eller film

smartphoto™ ansvarar för fysiska digitala lagringsmedier såsom minneskort, CD, USB-minne med mera, men inte för den lagrade informationen. Du måste därför göra backup/kopior av all information på Din dator eller annan lagringsmedia innan Du skickar iväg beställningen.
Skadad eller förkommen film ersätter smartphoto™ med dubbel oexponerad mängd film. smartphoto™ följer den branschpraxis som tillämpas av Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) och Konsumentverket.

Reklamation

Eftersom samtliga produkter i vårt sortiment produceras som unika, personliga bilder har Du ingen ångerrätt eller avbeställningsrätt på Din beställning, dessa villkor vinner stöd av Lagen om Distansavtal och avtal utanför affärslokaler (2005:59) 4 § 1 p respektive Konsumenttjänstlagen (1985:716) 42 §. Det är inte möjligt att skicka din försändelse till annan adress än den som är angiven när du bekräftade din beställning. Vi kan inte ändra adressen i efterhand eller skicka paketet vidare till en tredje part eller till något annat land.
Om du inte är nöjd med din canvastavla, fotobok, Fotokort, almanacka eller fotopresent får du göra om din produkt utan kostnad, detta är vår smartgaranti. Garantin täcker diverse fel i texter (stavningsfel) och val av design mm. För mer information om regler och undantag gällande smartgarantin läs under Villkor/smartgaranti.
Om du vill reklamera bilder eller fotoprodukter begränsas ersättningen till att ordern tillverkas på nytt, därför ska du alltid kontakta kundservice så att vi på bästa sätt kan lösa problemet så snabbt som möjligt. Detta gör du enklast genom att ringa 0525-17000 eller via e-post kundservice@smartphoto.se Ange gärna ditt ordernummer och en kort beskrivning av vad du är missnöjd.
Vid eventuell retur kommer vi att göra en återbetalning till dig på returportot inom 14 dagar efter att vi har mottagit meddelandet om reklamation/retur. Vi ersätter dig för de utgifter som uppkommit i samband med retur under förutsättningen att kostnaden är skälig. För att utgifter ska kunna ersättas måste dessa styrkas av dig som kund genom kvitto eller motsvarande dokumentation. Vi accepterar endast retur av de produkter som returneras i originalförpackning. OBS! Kontakta dock alltid kundservice innan du returnerar något så informerar de dig om hur du ska gå tillväga och till vilken adress paketet ska skickas.

ARN bevakar konsumenternas rätt. smartphoto Nordic AB

smartgaranti

Vi garanterar att du kommer att bli nöjd med dina produkter*. Skulle du inte bli nöjd får du göra en ny likvärdig produkt utan kostnad detta är smartphoto´s unika garanti. smartgarantin gäller för: fotoböcker, canvas, almanackor, hälsningskort och fotopresenter. För att kunna använda dig av vår smartgaranti måste du alltid kontakta vår kundservice för att få ytterligare information om hur du ska gå tillväga för att använda dig av garantin.
*smartgaranti undantag:
Garantin gäller inte för bilder, förstoringar eller posters. Om du beställer produkter med bilder som har för låg upplösning gäller inte smartgarantin. Du får alltid en varningstriangel vid din bild om bilden har för låg upplösning. När du använder dig av vår smartgaranti kan du inte beställa någon annan produkt i vårt sortiment än produkten som klagomålet handlade om. Du kan endast använda smartgarantin en gång för produkten som du är missnöjd med. Du kan inte lämna över garantin till ett annat smartphoto konto eller kund. Produkten som du vill använda smartgarantin på ska alltid returneras till kundservice, du står själv för portokostnaden. Vi förbehåller oss uttryckligen rätten att ändra innehållet och villkoren i smartgarantin när som helst och utan föregående meddelande till kunden.

Uppladdning och lagring av bilder i elektronisk form

smartphotos webbsida. Bilderna lagras utan särskild avgift i 30 dagar varefter bilderna raderas.

OBS: Bilder som laddats upp till smartphotos webbsida kan inte laddas tillbaka till Användarens dator. Du måste själv spara säkerhetskopior på dina digitala bildfiler.
Du har som användare ensamt ansvar för att uppladdad bild inte bryter mot lag, moral eller etik. Du ansvarar på samma sätt för att uppladdad bild inte gör intrång i annans upphovsrätt eller annan rätt. Skulle Du ladda upp bild som föranleder att skadeståndsansvar riktas mot smartphoto™ skall Du som användare ensamt ikläda Dig allt process- och skadeståndsansvar.
Önskar Du låta någon annan ta del av det material som Du har laddat upp hos smartphoto™ kan Du, genom smartphoto™, dela ut Din bildmapp till andra personer. Du medger då att mottagaren får ta del av Din materiel via smartphotos webbsida. Du ansvarar emellertid för skador eller kostnader som Du som användare, smartphoto™ eller annan åsamkas på grund av nyttjande av den som fått tillåtelse att dela bildmappen. Det är Du som ansvarar för att information om dessa villkor når den som får dela bildmappen med Dig.
smartphoto™ tar inget ansvar för materiel som lagras på webbsidan. Du äger inte rätt till ersättning om lagrad materiel på webbsidan förloras eller skadas.

Användarvillkor

smartphoto™ förbehåller sig rätten att göra ändringar i dessa villkor. Varje gång Du använder denna tjänst förbinder Du dig att följa gällande villkor.